Een verkwikkende slaap is de voorwaarde voor een fit begin van de dag, je bent uitgerust en goed gemutst. Ook heeft u nog zo’n heerlijk donzen dekbed, zelfs dat staat niet 100% garant voor een rustige slaap. Daarom volgende 5 tips om de nachtrust goed te beginnen. Want een goede dag begint ‘s nachts en dat wensen wij ook u toe.

1. Geen cafeïne ’s avonds

Van cafeïne houdende drank is het beter om al vroeg op de avond de vingers ervan te laten. Koffie, zwarte of groene thee, energiedrankjes en cola geven energie en maken het lastig om in te slapen. Cafeïne zorgt ervoor dat je organen worden gestimuleerd en je brein alert blijft. In de ochtend kan dit handig zijn, maar beter is het ook daar om het bij maximaal twee kopjes te houden. Zelfs deze kunnen van invloed zijn op de nachtrust. Slaaponderzoek heeft aangetoond dat ze ’s nachts korte waakmomenten veroorzaken, die ervoor zorgen dat je ook vroeger wakker wordt.

Koffiedrinkers zijn zich hier vaak niet van bewust en ook niet iedereen is even gevoelig voor cafeïne. Sommige mensen liggen na het nemen van cafeïne met een roffelend hart schaapjes te tellen. Toch staan ze vermoeider op omdat, zonder dat ze het merken, hun slaap veelvuldig kort onderbroken wordt en niet de diepe slaap wordt bereikt die nodig is om goed uit te rusten. Ook zijn dit de typen slapers die vaak draaien van rug, naar zij of naar buik op hun hoofdkussen.

Better Nights | 5 Tips voor een rustige slaap 1

Foto: Insomnia, News, Sleep

Pas op: Cafeïnevrije koffie is een goed alternatief voor wie van koffie houdt, maar bevat altijd nog een kleine dosis cafeïne. Tien kopjes cafeïnevrij is één kopje gewone koffie. Daarentegen is een beker melk al dan of niet met honing nog steeds een goede keuze als slaapdrank, wie kreeg het niet als kind? Tryptofaan is een aminozuur dat in melk en andere eiwitrijke voeding voorkomt. Het is belangrijk voor de aanmaak van serotonine en heeft daardoor slaapverwekkende eigenschappen. Kies niet voor warme chocolademelk, cacao pept op.

2. Een warm bad, ontspant en geeft rust

Vooral als de nachten koud zijn is een warm bad ’s avonds een goed middel om te ontspannen en een goede voorbereiding voordat u onder uw dekbed kruipt. Het beste is badwater tussen de 35 en 38 graden Celsius warm en 10 tot 20 minuten badderen. Ook een warme douche kan heerlijk ontspannend werken echter niet koud na-douchen, dat zet de bloedsomloop weer op scherp en maakt weer wakker. Vooral mensen met hooikoortsklachten doen er goed aan ’s avonds de pollen van zich af te wassen!

3. Inslaap-horror door opwindende films

Indrukwekkende scenes uit actie- of horrorfilms blijven intensiever in het hoofd spoken als men denkt. Bij het inslapen worden deze beelden verwerkt en kunnen tijdens de slaap steeds weer terugkomen. Dit wederom zorgt voor een hogere hartslag en met een hogere hartslag kan het lichaam niet in de rustfase komen. Het beste is geen tv kijken voor het slapen gaan, zonder tv is het misschien wel spannender in bed? Ook ligt uw donzen kussen automatisch minder lekker, als u er al uren van tevoren in ligt om nog een film te kijken.

4. De kater van een slaapmutsje

Wat is het toch saai, dat slapen. Alcohol is een goed slaapmutsje, maar een ramp voor het goed kunnen doorslapen. Een glas wijn kan helpen om sneller in slaap te vallen, maar het slaapverwekkende effect duurt maar een paar uurtjes. Daarna word je wakker, klaarwakker want alcohol werkt niet alleen maar verdovend, het werkt ook stimulerend. Vandaar dat mensen die vaak alcohol drinken moeite hebben met uitslapen. Tja, en dan ook nog de slaap verstorende bijeffecten als een verstopte neus en die volle blaas.

Better Nights | 5 Tips voor een rustige slaap 1

Foto: Jeremy Goss

5. Lekker pikant

Lekker scherp gegeten? Dan kan dat je dat ’s nachts letterlijk bezuren. Scherpe of gepeperde voeding geeft brandend maagzuur, wat wederom de nachtrust verstoord. Hoeft niet altijd het geval te zijn, maar het is zeker niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Het is sowieso beter om een paar uur voor het slapen gaan niet al te rijk meer te dineren. Om niet wakker te worden met een knorrende maag is het fijn om iets lichts verteerbaar en calorie-arms te eten voordat je naar bed gaat. Neem dan een uurtje voor het slapen een kleine avondsnack als een cracker of rijstwafel en smeer er bijvoorbeeld humus op. Humus is gemaakt uit kikkererwten en deze zitten vol met vitamine B6 die de aanmaak van melatonine boosten, een stofje dat je helpt bij het inslapen.

Tips om beter te slapen:  Zijn bovenstaande 5 tips nog niet voldoende om u lekker te laten slapen op uw heerlijke kussen en onder uw warme dekbed? Bekijk dan onderstaande video, waarin nóg meer tips aan het licht komen.

Hopelijk helpen deze 5 tips jouw om rustiger te slapen. Wil je ook lezen over dekbedden, kussens en slaapkamers lees dan ook onze andere blogs.

De beste slaapmaskers van 2020

Als kind wilden we eigenlijk nooit gaan slapen, maar nu kunt u niet wachten tot u een dutje kunt doen. De slaap die u 's nachts mist omdat u ligt te woelen en te piekeren wilt u graag inhalen. Het dragen van een slaapmasker is één van de gemakkelijkste manieren om een ​​goede slaapomgeving te creëren. Waarom een slaapmasker? Uw ogen kunnen licht detecteren, zelfs als uw oogleden gesloten zijn. Hierdoor is het moeilijk is om rust te krijgen als er enig zonlicht of digitaal licht in uw buurt is. Een oogmasker helpt alles te blokkeren - inclusief uw partner die naast u in bed door Instagram scrolt of uw buurman die in het vliegtuig het leeslampje aanzet. Met luxe zijden opties en leuke ontwerpen zijn slaapmaskers tegenwoordig verre van standaard. Hieronder geven we de naar onze mening beste slaapmaskers van 2020 aan die u zeker gaan helpen met uw middagdutje. 1. Tempur Slaapmasker Tempur is natuurlijk een zeer bekend merk in de slaapwereld en dit slaapmasker is dan ook van zeer hoge kwaliteit. Het zeer luxe slaapmasker is samengesteld uit het speciaal ontwikkelde drukverlagende materiaal van Tempur. Hierdoor heeft u geen extra druk op uw ogen door het masker zodat uw ogen kunnen rusten en u heerlijk kunt ontspannen. Het slaapmasker zorgt voor totale verduistering en heeft een verfijnde pasvorm. Schoonmaken of eventuele vlekken kunt u eenvoudig verwijderen met een vochtige doek en kan verder het beste niet worden gewassen. Dit product bestaat uit 75% katoen en 25% polyester. {{ vc_btn: title=Koop+het+Tempur+Slaapmasker+bij+Bol.com&color=green&link=url%3Ahttps%253A%252F%252Fpartner.bol.com%252Fclick%252Fclick%253Fp%253D2%2526t%253Durl%2526s%253D1017901%2526f%253DTXL%2526url%253Dhttps%25253A%25252F%25252Fwww.bol.com%25252Fnl%25252Fp%25252Ftempur-slaapmasker-zwart%25252F9200000005146617%25252F%2526name%253DTempur%252520Slaapmasker%252520-%252520Zwart%7Ctitle%3AKoop%2520bij%2520het%2520Tempur%2520Slaapmasker%2520bij%2520Bol.com%7C%7Crel%3Anofollow }} 2. ComforGoods Slaapmasker Het slaapmasker van ComforGoods valt direct op door het design. Door de zogenaamde "w-vorm" wordt het licht in de hele omgeving geblokkeerd en kan het er ook niet onderdoor komen. Omdat de holtes waarin de ogen zich bevinden zijn uitgediept kunt u zelfs gewoon knipperen zonder ergens last van te hebben en voelt u geen druk op oogleden of wimpers. Met handige klittenbandsluiting zodat deze altijd perfect past. Schoonmaken of vlekken verwijderen kan ook hier eenvoudig met een vochtig doekje. Dit slaapmasker is gemaakt van katoen en traagschuim voor extra comfort. {{ vc_btn: title=Koop+het+ComforGoods+Slaapmasker+bij+Bol.com&color=green&link=url%3Ahttps%253A%252F%252Fpartner.bol.com%252Fclick%252Fclick%253Fp%253D2%2526t%253Durl%2526s%253D1017901%2526f%253DTXL%2526url%253Dhttps%25253A%25252F%25252Fwww.bol.com%25252Fnl%25252Fp%25252Fcomforgoods-slaapmasker-100-verduisterend-oogmasker-grijs%25252F9200000118797120%25252F%2526name%253DComforGoods%2525C2%2525AE%25253B%252520Slaapmasker%252520-%252520100%252525%252520verduisterend...%7Ctitle%3AKoop%2520bij%2520het%2520ComforGoods%2520Slaapmasker%2520bij%2520Bol.com%7C%7Crel%3Anofollow }} 3. Yumeko Slaapmasker Ook Yumeko heeft een slaapmasker ontwikkeld dat geheel van jersey katoen is gemaakt, dat ze ook in hun producten gebruiken. Minder groot dan de eerste twee slaapmaskers en daarom net iets makkelijker voor mee op reis. Het katoen is gebreid in plaats van geweven en is daardoor zachter en heeft meer stretch. De band is van elastiek en kan eenvoudig om het hoofd worden gedaan. Qua design ziet het er zeer mooi uit en het wordt geleverd in een handig reistasje. De rand is afgebiesd met wit jersey katoen, waardoor het hele masker (op de elastiek na) uit katoen bestaat. {{ vc_btn: title=Koop+het+Yumeko+Slaapmasker+bij+Bol.com&color=success&link=url%3Ahttps%253A%252F%252Fpartner.bol.com%252Fclick%252Fclick%253Fp%253D2%2526t%253Durl%2526s%253D1017901%2526f%253DTXL%2526url%253Dhttps%25253A%25252F%25252Fwww.bol.com%25252Fnl%25252Fp%25252Fyumeko-slaapmasker-jersey-grijs%25252F9200000066239079%25252F%2526name%253DYumeko%252520Slaapmasker%252520jersey%252520grijs%7Ctitle%3AKoop%2520bij%2520het%2520Yumeko%2520Slaapmasker%2520bij%2520Bol.com%7C%7Crel%3Anofollow }} 4. Cool-Zawadi Slaapmasker Even iets compleet anders: het slaapmasker van Cool-Zawadi. Dit slaapmasker heeft ingebouwde bluetooth speakers en een microfoon. Zo kunt u ook nog eens luisteren naar rustgevende geluiden of muziek bij het in slaap vallen. Gemaakt van zacht elastisch katoen dat zich breed om uw hoofd heen vormt en geen enkel licht door zal laten. Met 2 uur opladen (middels USB) kunt u 10 uur lang van muziek genieten. Genoeg voor een hele nacht of een lange vlucht. Ziet er fraai uit, zit comfortabel en u kunt ook nog eens genieten van uw favoriete muziek. Wordt geleverd in een handig reistasje. {{ vc_btn: title=Koop+het+Cool-Zawadi+Slaapmasker+bij+Bol.com&color=green&link=url%3Ahttps%253A%252F%252Fpartner.bol.com%252Fclick%252Fclick%253Fp%253D2%2526t%253Durl%2526s%253D1017901%2526f%253DTXL%2526url%253Dhttps%25253A%25252F%25252Fwww.bol.com%25252Fnl%25252Fp%25252Fslaapmasker-met-ingebouwde-bluetooth-speakers-microfoon%25252F9200000110461394%25252F%2526name%253DSlaapmasker%252520met%252520ingebouwde%252520bluetooth%252520speakers%252520...%7Ctitle%3AKoop%2520bij%2520het%2520Cool-Zawadi%2520Slaapmasker%2520bij%2520Bol.com%7C%7Crel%3Anofollow }} 5. Ostrich Pillow Loop Slaapmasker Met stip het meest opvallende design uit deze lijst: het Ostrich Pillow Loop slaapmasker. Het begon als een project op Kickstarter en is inmiddels goed verkrijgbaar. Dit slaapmasker zorgt voor complete duisternis en zit comfortabel. Door de vorm van het masker heeft u wel een breed gebied rondom uw ogen bedekt, maar kunt u nog steeds een koptelefoon dragen. Het stoere design zorgt ervoor dat het niet opgeborgen hoeft te worden, u kunt het slaapmasker omhangen als sjaal! Het masker is gevuld met duizenden microscopisch kleine bolletjes zodat het zich heerlijk om uw gezicht heen vormt en comfortabel zit. {{ vc_btn: title=Koop+het+Ostric+Pillow+slaapmasker+bij+Bol.com&color=green&link=url%3Ahttps%253A%252F%252Fpartner.bol.com%252Fclick%252Fclick%253Fp%253D2%2526t%253Durl%2526s%253D1017901%2526f%253DTXL%2526url%253Dhttps%25253A%25252F%25252Fwww.bol.com%25252Fnl%25252Fp%25252Fostrich-pillow-loop-slaapmasker-blue-reef%25252F9200000103787943%25252F%2526name%253DOstrich%252520Pillow%252520Loop%252520Slaapmasker%252520-%252520Blue%252520Reef%7Ctitle%3AKoop%2520bij%2520het%2520Ostrich%2520Pillow%2520Slaapmasker%2520bij%2520Bol.com%7C%7Crel%3Anofollow }} Conclusie beste slaapmaskers van 2020 Er zijn veel verschillende slaapmaskers verkrijgbaar, waarvan we hierboven onze favorieten hebben laten zien. Ze zijn zeer verschillend qua design en extra functionaliteiten, maar allemaal zorgen ze voor zeer goede verduistering en zijn ze comfortabel om te dragen. Bepaal zelf aan welke eigenschappen u behoefte heeft en wat uw budget is voor een slaapmasker. Maar welk slaapmasker u ook neemt, dit zal uw middagdutje of slaap zeker gaan verbeteren!

Uw slaap verbeteren in de winter

De winter is de tijd van het jaar om lekker op de bank onder de dekens te kruipen. Met een lekkere kop warme chocomel of thee om nog wat warmer te blijven. U zou denken dat u ook heerlijk knus zou kunnen slapen. Helaas zorgt de kou ook voor problemen met slapen, een verstoord slaapschema en woelen en wakker liggen. Daarom hieronder een viertal tips om uw slaap te verbeteren in de winter. Vier tips om uw slaap te verbeteren in de winter 1. Neem de controle over het licht Een van de beste dingen die u kunt doen om een ​​goede slaap in de winter te garanderen, is het licht in uw huis te controleren. Licht speelt een grote rol in de timing van ons dagelijks leven - maaltijden, lichaamsbeweging, werk en slaap. Het probleem is dat er in de winter over het algemeen minder licht is en dat het weinige licht van mindere kwaliteit is. Dit kan leiden tot verhoogde vermoeidheid, omdat minder licht gelijk staat aan meer melatonine (het hormoon dat helpt de slaapcyclus te reguleren). Gebruik kunstmatig licht om de dag een beetje te verlengen in plaats van eerder naar bed te gaan om zo uw schema niet helemaal in de war te gooien. Als u voor de zon moet opstaan ​​om op tijd aan het werk te gaan, kan een wekker die licht gebruikt in plaats van geluid u geleidelijk aan helpen wakker te worden. Het is ook beter voor uw hersenen, omdat het licht uw hele lichaam helpt te beseffen dat het dag is. 2. Besteed extra aandacht aan de temperatuur Als het buiten koud is, hebben mensen de neiging dikke pyjama's te gaan dragen en zelfs zwaardere dekens op bed te leggen. Maar deze pyjama's en zware dekbedden kunnen uw slaappatroon mogelijk schaden. De meeste mensen hebben een daling van hun lichaamstemperatuur als ze slaperig worden, maar hun temperatuur stijgt na een paar uur dromen. Hier wordt de slaapomgeving veel te warm door de warme nachtkleding en te zware en dikke dekbedden. Oververhitting tijdens de nacht kan ervoor zorgen dat u zweet en slecht slaapt. In plaats van dikke pyjama's kunt u uw beddengoed gebruiken om warm te blijven in de winter. U kunt zich het beste licht aankleden maar uw temperatuur regelen met je beddengoed. Door het gebruik van een donzen dekbed heeft u veel meer ventilatie en zal uw temperatuur beter worden gereguleer. Hierdoor ligt u niet meer zwetend wakker maar kunt u de hele nacht comfortabel door blijven dromen. -38% ★ Beste keus voor een landdons 4-seizoenen dekbed Loiva Silver 4-seizoenen Donzen dekbed 4-seizoenen dekbed 100% Landdons (8) Waardering 5.00 uit 5 Vanaf: €449€289 Levertijd: 2 - 3 werkdagen -25% ★ Beste keus voor een Ganzendons 4-seizoenen dekbed Nuvaro Gold 4-seizoenen Donzen dekbed 4-seizoenen dekbed 100% Ganzendons (3) Waardering 5.00 uit 5 Vanaf: €639€479 Levertijd: 2 - 3 werkdagen Loiva Premium 4-seizoenen Donzen dekbed 4-seizoenen dekbed 90% Ganzendons (2) Waardering 4.50 uit 5 Vanaf: €419 Levertijd: 2 - 3 werkdagen Nuvaro Exclusive 4-seizoenen Donzen dekbed 4-seizoenen dekbed 100% Ganzendons (1) Waardering 5.00 uit 5 Vanaf: €999 Levertijd: 5 werkdagen 3. Blijf sporten en bewegen Gaat u in deze tijd van het jaar liever lekker op de bank liggen en Netflix kijken in plaats van naar de sportschool te gaan? U bent niet alleen. Mensen hebben de neiging om te stoppen met sporten als het koud is. Maar om goed te blijven slapen, is het erg belangrijk om een ​​plan te hebben om tijdens de wintermaanden te blijven sporten. Uit onderzoek blijkt dat mensen die actiever zijn gedurende de dag eerder in slaap vallen en een betere slaapkwaliteit hebben. Fitnesstrackers zoals Fitbit kunnen helpen te zien hoeveel u eigenlijk beweegt tijdens de winter, wat motiverend kan zijn. Flexibele sportschoollidmaatschappen kunnen ook helpen, zodat u op elk moment van de dag of nacht naar de sportschool kunt gaan - niet alleen wanneer de zon schijnt. U kunt ook uw routine aanpassen en thuis gaan sporten. Er zijn tal van virtuele trainingen online te vinden die u kunt proberen als u de kou wilt vermijden. 4. Denk aan mogelijke supplementen Hoewel slaappillen en supplementen niet voor iedereen geschikt zijn, kunnen ze u helpen toch uw nodige slaap te vinden. Zorg er wel voor dat u niet vertrouwt op verslavende pillen. Vooral magnesium is een geweldige optie om u te helpen beter te slapen. Magnesium maakt deel uit van de route die wordt omgezet in de aminozuren die worden omgezet in melatonine. Over het algemeen houden onze hersenen van magnesium - het kan mensen helpen die migraine en rusteloze benen hebben. Zolang uw arts het goed vindt dat u het inneemt, is het het proberen waard. Zoek altijd een supplement dat gemakkelijk wordt opgenomen, zoals een poeder of olie. Melatonine zelf kan ook helpen, omdat het innemen 's nachts de eigen melatonineproductie van uw lichaam kan starten, maar dit moet alleen af ​​en toe worden gebruikt. Het is niet goed om dit elke nacht te gebruiken.

Dit bericht is gepost in Wiki. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.betternights.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.8/10 gebaseerd op 20 reviews.