Slapen in een bedstede of slapen in een doos? Vroeger werd er niet geslapen in een bed, heerlijk languit liggend. Men sliep juist half zittend in een afgesloten houten kast, ook wel de bedstede of beddenkast genoemd. Hoe is dit eigenlijk ontstaan en hoe komt het dat de bestede de laatste jaren weer zo immens populair is?

Slapen in een bedstede: op een houten plank bedekt met stro

Bedsteden waren vaste, vaak kleine ruimten tegen de wand van bijvoorbeeld een woonkamer of een keuken, in boerderijen ook op de deel en in stallen. Bedsteden waren door houten wanden van elkaar gescheiden, de ingangen aan de voorkant werden door deuren of gordijnen afgesloten.

In boerderijen werden bedsteden vaak naast elkaar gebouwd zodat er hele bedstedenwanden ontstonden. Vroeger was het gebruikelijker om grote gezinnen te hebben van soms wel 20 mensen. Je kunt je voorstellen dat veel mensen dus een kamer deelden.

Better Nights | De Bedstede - wat is het en waarom is het nu weer hip? 2

De Ledikant

Hoewel de bedstede op het platteland ongekend populair bleef maakten de grote steden kennis met het ledikant. In de loop van de 19e eeuw werd deze steeds populairder, voornamelijk vanwege het comfort.

Op het platteland was men nog iets behoudender met de introductie van een ledikant. Een bedstede gaf een zekere vorm van privacy en dat was prettig. Want hoe groter de boerderij, hoe meer mensen er op een betrekkelijk kleine oppervlakte woonden.

Daarnaast werd het in een gesloten bedstede sneller warm (mede door eigen lichaamswarmte) en in de winter dan ook sneller behaaglijk. Ook kon een bedstede overal gemaakt worden in de boerderij, in de kamer, keuken of stal, men had geen aparte slaapkamer nodig. Deuren dicht of gordijntjes ervoor en het oogde weer opgeruimd.

De nadelen van een bedstede

Er zaten ook een hoop nadelen aan een bedstede. Het kon er namelijk knap benauwd worden met gesloten deuren. Ook werd het op die manier erg aantrekkelijk voor ongedierte als luizen en bedwantsen.

Ook waren bedstedes vaak klein.  De mensen sliepen zittend op een matras, vaak een zak gevuld met gevuld met stug stro in plaats van een dekbed. Ook sliepen zij op een bedbodem van losse planken.

Leuk feitje over de bedstede
Vroeger waren er vaak meer gezinsleden dan bedstedes zodat het gebruikelijk was om met meerdere personen in één bedstede te slapen. De ouders en vaak nog één of twee kinderen sliepen bij elkaar. Kwam er dan nog een kindje bij dan werd er vaak een plank of ruimte onder de bedstede bij gemaakt en daar het kindje onder geschoven. Van dit gebruik komt de uitdrukking “het ondergeschoven kindje”.

Hoe zit dat tegenwoordig dan?

De laatste jaren zien we dat de bestede opnieuw geïntroduceerd is in de slaapkamer. Voornamelijk kinderkamers worden volledig verbouwd naar smaak van het kroost. We hebben een paar prachtige bedstedes verzameld. Wel iets luxer dan de houten planken en het stro waar men vroeger op moest liggen, nietwaar?

Better Nights | De Bedstede - wat is het en waarom is het nu weer hip? 3

Foto: funda.nl

Better Nights | De Bedstede - wat is het en waarom is het nu weer hip? 4

Foto: Aannemersbedrijf de Bruijn

Better Nights | De Bedstede - wat is het en waarom is het nu weer hip? 5

Foto: Daan mulder

Ook een bedstede maken?

Bekijk hier een aantal bruikbare bedframes waarmee je goed van start kunt gaan.

119
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
159
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
(1)
79
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons90% Ganzendons
(2)
Vanaf: 419
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoenWinterdekbed
  • type dons90% Ganzendons
(1)
Vanaf: 389
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% zuiver Scheerwol
(2)
Vanaf: 259
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
-38%
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% Landdons
(8)
Vanaf: 449289
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
-35%
  • siezoenWinterdekbed
  • type dons100% Landdons
(1)
Vanaf: 379249
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
(1)
59
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoenZomerdekbed
  • type dons90% Ganzendons
(2)
Vanaf: 239
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoenWinterdekbed
  • type dons100% Eiderdons
Vanaf: 3.750
Levertijd: 15 werkdagen
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% Ganzendons
Vanaf: 699
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoenWinterdekbed
  • type dons100% Ganzendons
Vanaf: 499
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% Ganzendons
(1)
Vanaf: 999
Levertijd: 5 werkdagen
  • siezoenWinterdekbed
  • type dons100% Ganzendons
(1)
Vanaf: 889
Levertijd: 5 werkdagen
  • siezoenZomerdekbed
  • type dons100% Ganzendons
(5)
Vanaf: 759
Levertijd: 5 werkdagen
-25%
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% Ganzendons
(8)
Vanaf: 639479
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
-27%
  • siezoenWinterdekbed
  • type dons100% Ganzendons
(6)
Vanaf: 479349
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
159
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
(1)
169
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
149
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoenWinterdekbed
  • type dons100% zuiver Scheerwol
Vanaf: 199
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% zuiver Scheerwol
(1)
Vanaf: 429
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoenZomerdekbed
  • type dons100% zuiver Scheerwol
(1)
Vanaf: 189
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
229
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% Tencel
(2)
Vanaf: 329
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoenWinterdekbed
  • type dons100% Tencel
(1)
Vanaf: 199
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoenZomerdekbed
  • type dons100% Tencel
Vanaf: 189
Levertijd: 2 - 3 werkdagen

Hopelijk ben je na het lezen van dit blog meer te weten gekomen over bedstede. Wil je ook lezen over dekbedden, kussens en slaapkamers? Lees dan ook onze andere blogs.

Hoeveel slaap heeft een baby nodig?

U heeft net een kindje gekregen, een prachtig geschenk. Maar hoe lang en hoe vaak moet een baby eigenlijk slapen? Is het normaal hoe weinig of hoe veel uw baby slaapt? Op deze vragen geven we u in dit artikel een antwoord. Hoe slapen baby's? Degene die de term "slapen als een baby" heeft bedacht lijkt niet zo veel ervan te weten. Pasgeborenen zijn onrustige slapers, hongerig om de paar uur en komen zelden of nooit de nacht door zonder wakker te worden. Als u zich afvraagt ​​(of u zorgen maakt) over de slaapgewoonten van uw pasgeborene, herinner uzelf dan aan de onderstaande feiten - ontspan u en geniet van dat schattige kind! Het helpt om een paar vaste regels over de slaapgewoonten van pasgeboren baby's te onthouden, zodat u niet elke keer radeloos wakker wordt midden in de nacht. 4 feiten over slaapgewoonten van baby's 1. Kleintjes variëren in hun slaapbehoeften Pasgeborenen tot 3 maanden oud hebben 14 tot 17 uur slaap nodig en baby's tot 12 maanden hebben 12 tot 16 uur nodig (inclusief dutjes). Maar voordat u besluit dat uw baby veel meer (of veel minder) slaapt dan dat, onthoud dat kwaliteitsslaap ook belangrijk is. Dus als uw baby er gezond en uitgerust uitziet, hoeft u zich niet te druk te maken over hoe veel of hoe weinig hij/zij slaapt. 2. Pasgeborenen moeten 24 uur per dag eten Pasgeborenen hebben hele kleine buikjes. Hoewel het leuk zou zijn om uw baby voor het slapengaan te vullen met moedermelk en tot de ochtend niks meer te horen, werkt het helaas niet zo. Ze hebben minstens om de twee tot vier uur een snack nodig; een stuk van vijf uur wordt eigenlijk beschouwd als een volledige nachtrust voor een baby van deze leeftijd. Dus hoe weet u wanneer het gehuil van uw baby, gesnuif en af ​​en toe nachtelijk wakker worden een oproep voor voedsel zijn? De sleutel is om te leren onderscheid te maken tussen "voer mij!" geluiden en al de rest, zodat u snel kunt reageren wanneer hij/zij echt honger heeft of wanneer er iets anders aan de hand is. 3. Baby's zijn rusteloze slapers Terwijl oudere kinderen (en nieuwe ouders) urenlang vredig kunnen dutten, kronkelen jonge baby's rond en worden ze vaak wakker. Dat komt omdat ongeveer de helft van hun slaaptijd wordt doorgebracht in de REM-modus - die lichte, actieve slaap waarin baby's bewegen, dromen en misschien wakker worden met een gejammer. Maak u geen zorgen. Naarmate uw kind ouder wordt, zullen de slaappatronen dat ook doen, met minder REM-cycli en meer perioden van diepere, stillere slaap. 4. Pasgeborenen zijn lawaaierige slapers Onregelmatige ademhalingen met mogelijk korte pauzes en rare geluiden zijn zelden een reden voor alarm, maar het kan nieuwe ouders in paniek brengen. Hier zijn enkele feiten over de ontwikkeling van de ademhalingswegen van uw baby om dingen in perspectief te plaatsen: de normale ademhalingssnelheid van een pasgeborene is ongeveer 40 tot 60 ademhalingen per minuut terwijl hij wakker is, hoewel dat met de helft kan vertragen als hij slaapt. Of uw kleine neemt 15 tot 20 seconden oppervlakkig, snel adem, gevolgd door een totale pauze waarin er een paar seconden helemaal wordt gestopt met ademen. U kunt de schuld geven aan het onvolwassen ademhalingscontrolecentrum in de hersenen, dat nog steeds in ontwikkeling is. Hoe krijgt u uw baby in slaap? Hoe uw baby gaat liggen en in slaap valt is een kwestie van veiligheid, niet alleen comfort. Volg deze tips voor het veilig in slaap brengen van de baby: Experts zijn het erover eens dat u de baby op de rug moet leggen om oververhitting en verstikking te voorkomen en het risico op wiegendood te verminderen. Hoewel het geweldig is om op de buik te liggen dutten, moet u uw kind voorzichtig op de rug manoeuvreren voor een uitgebreide sluimersessie. Zodra de baby begint om te rollen (ongeveer 4 maanden, maar het varieert), is het prima om op de zij of rug te slapen, omdat de baby ver genoeg ontwikkeld is om zichzelf te beschermen. Houd losse beddelen, kussens, dekens, knuffels en bumpers uit het bed van de baby tijdens het eerste jaar. Hoe krijgt u uw baby in slaap? Soms is het moeilijk om op vreemde plaatsen in slaap te vallen - vooral als thuis een warme, donkere en zeer gezellige plek in de buik van mama was. Als het gaat om aanpassing aan het leven aan de buitenkant, kan uw baby slaapversterkers waarderen die hem aan 'thuis' herinneren. Probeer een of meer van deze babyslaapstrategieën om het in slaap krijgen van de baby een beetje gemakkelijker te maken. 1. Help hem in slaap te sussen Tijdens uw zwangerschap werd uw aanstaande baby in slaap gesust door de beweging van uw lopen. Hij vindt beweging nog steeds rustgevend - en slaapverwekkend. Dus probeer te schommelen, zwaaien of zachtjes op zijn rug te kloppen om te zien wat uw kind het gemakkelijkst doet slapen. Een ander idee: probeer uw baby te masseren voordat hij afdrijft, omdat onderzoeken suggereren dat baby's die voor het slapen worden gemasseerd meer van het slaapversterkende hormoon melatonine produceren. 2. Houd hem knus Na negen maanden in uw strakke kleine buik te hebben doorgebracht, is het geen verrassing dat uw pasgeborene nu liever een knusse ruimte heeft. Natuurlijk, hij zal uiteindelijk in (en uit) de wieg groeien, maar voor nu slaapt hij misschien liever in een wieg die uw baby een gezelligere, meer besloten ruimte biedt om zich te vestigen. Uw baby instoppen met een deken of hem in een slaapzak aankleden, biedt een extra dosis veiligheid - en kan hem zelfs helpen om iets langer te slapen. 3. Controleer het geluidsniveau Zwijgen is goud, maar niet voor de meeste baby's. Uw pasgeboren is tenslotte gewend aan de geluiden van uw maag en het kloppen van uw hart. Hij kan het gezoem van een fan, zachte muziek of een witte ruismachine of app heel rustgevend vinden. Als uw baby bijzonder geluidsgevoelig is, houd hem dan rustig in [...]

Wat is de beste slaaptemperatuur?

Wist u dat lichaamstemperatuur en kamertemperatuur een grote rol spelen bij het in slaap vallen en het in slaap blijven? Uw lichaamstemperatuur schommelt op natuurlijke wijze gedurende de dag en bereikt het hoogste punt in de late namiddag, voordat het begint af te koelen om uw lichaam voor te bereiden op de slaap. Het behouden van een constant koele slaapkamertemperatuur is essentieel voor het vergemakkelijken van het natuurlijke afkoelingsproces van uw lichaam en het verzekeren van een ononderbroken nachtrust. De beste slaaptemperatuur De beste slaaptemperatuur is tussen de 15 en 19 graden celsius voor volwassenen. Voor baby's en kleine kinderen is dit tussen de 18 en 21 graden celsius. Het is belangrijk dat u de slaapkamertemperatuur goed op orde heeft. Een koelere temperatuur helpt je lichaam om een consistente temperatuur te behouden, waardoor nachtelijk zweten en gerelateerde slapeloosheid worden voorkomen. Maar als het te koud is, moet uw lichaam meer energie verbruiken om u op te warmen, zodat u moeilijker in slaap kunt vallen. Maar wanneer is het te warm of te koud? Deskundigen zijn het erover eens dat temperaturen boven 24 of onder 12 graden de kwaliteit van de slaap kunnen verstoren. Hoe vindt u uw perfecte slaaptemperatuur? Hoe vindt u de perfecte slaaptemperatuur voor u? Pas uw temperatuur aan binnen het aanbevolen bereik om te zien wat het meest comfortabel vindt om te slapen. Dingen die van invloed kunnen zijn op uw ideale slaaptemperatuur zijn onder andere: 1.Of u niet te warm slaapt: probeer een lagere temperatuur door middel van verwarming of airconditioning. 2.De temperatuur regulerende kwaliteiten van uw matras en beddengoed (TIP: Een donzen dekbed geeft de beste ventilatie) 3.Hoeveel kleding u draagt tijdens het slapen (er zijn veel voordelen aan naakt slapen) Waarom koele temperaturen het beste zijn om te slapen Slapen op de aanbevolen koele temperatuur kan u helpen sneller in slaap te vallen, rustiger te slapen, bepaalde vormen van slapeloosheid te voorkomen en uw stofwisseling te verbeteren. Koele temperaturen zorgen voor een betere kwaliteit REM en diepe slaap, die beide van cruciaal belang zijn voor een gezond functioneren overdag. Tijdens de REM-slaap ervaart u dromen, terwijl uw hersenen geleerde dingen verwerken en herinneringen consolideren. In de diepe slaap herstelt en herstelt uw lichaam uw spieren en weefsel. Het koeler houden van uw lichaam kan leiden tot meer tijd in diepe slaap, terwijl een te warme omgeving de tijd die u in diepe slaap doorbrengt juist kan verminderen en resulteert in minder slaap in het algemeen. Lees meer over de slaapcyclus in een ander blogartikel. Om de temperatuur in uw slaapkamer gedurende de nacht constant te houden, volgt u deze tips: 1.Houd de ramen van uw slaapkamer 's nachts gesloten, omdat de buitentemperatuur kan schommelen en de consistentie van de temperatuur in uw slaapkamer kan beïnvloeden. 2.Houd jaloezieën en gordijnen gesloten om het zonlicht en de bijbehorende warmte tegen te houden. Door uw slaapkamer zo donker mogelijk te houden, kunt u ook dieper slapen. 3.Overweeg om sokken in bed te dragen. Het warm houden van uw ledematen helpt uw bloedvaten te verwijden, zodat ze de warmte beter over uw lichaam kunnen verdelen. Duisternis en koelte zijn twee van de belangrijkste factoren voor een goede nachtrust. Echter kunnen veel meer factoren een impact hebben op uw slaap, van de kleuren waarin u uw slaapkamer schildert tot de matras die u kiest. Lees ook eens onze andere blogs om meer te weten te komen over een goede nachtrust.

Dit bericht is gepost in Wiki. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.betternights.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.7/10 gebaseerd op 23 reviews.