Het is ongeveer een derde van je dagbesteding en toch weten mensen er niet veel van: slapen. Lees hier hoe een slaapcyclus werkt en in welke fases je komt.

1. Tussen wakker worden en slapen: de overgangsfase (1 – 3 minuten, circa 5% van de totale slaap)

Lekker in bed liggen, onder een fijn donzen dekbed van Better Nights bijvoorbeeld. Uw oogbewegingen worden trager, wetenschappelijk ook wel genoemd: Non Rapid Eye Movement (NREM). De hersenactiviteit neemt langzaam af, ogen vallen dicht en u valt langzaam in slaap.

Wist u dat als u overdag veel beweegt, dat u dan sneller in slaap valt? U geniet dan vaak beter van uw nachtrust. Ook het feit dat het lichaam afkoelt is gunstig voor het inslapen. Maar let op! Sporten zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur eerst oploopt. Het duurt dan 3 tot 4 uur om de lichaamstemperatuur weer te laten dalen. Train dus niet te hard vlak voordat u wilt gaan slapen, het lichaam moet dan eerst afkoelen.

2. Begin van de echte slaap (40 – 55 minuten en circa 50% van de totale slaap)

Lichte slaap, u wordt minder snel wakker door geluid, uw spieren ontspannen zich.

Better Nights | De slaapcyclus 2

Foto: Jysk

3. Overgang naar de diepe slaap (3 – 8 minuten en circa 8% van de totale slaap)

De ademhaling wordt regelmatiger en dieper, uw hartritme daalt en de spieren zijn totaal ontspannen. U voelt zich één met uw dekbed en ligt heerlijk solide op een donzen hoofdkussen.

In 1964 zette de Amerikaan Randy Gardner het wereldrecord wakker blijven op 264 uur, bijna 11 dagen lang. Daarna had hij last van stemmingswisselingen, geheugenverlies, hallucinaties en coördinatieverlies.

4.  De diepe en herstellende slaap (15-18 minuten en circa 15 tot 20% van de totale slaap)

Ademhaling en hartritme zijn op hun laagst, dit is de fase waarin u fysiek herstelt. Er zijn mensen die maar een paar uur nachtrust nodig hebben, Napoleon en Madonna zijn voorbeelden hiervan. Einstein daarentegen was een langslaper. Het zegt echter niets over de prestaties, want de diepe en herstellende slaap duurt bij kortslapers en langslapers ongeveer even lang. Wel verandert de slaapbehoefte tijdens het leven. Baby’s kunnen tot wel 18 uur slapen, naarmate men ouder wordt neemt die behoefte af. Volwassenen hebben genoeg aan ongeveer 7 uur slaap en ouderen slapen nog minder lang en minder diep. Deze snoepen er nog eens 2 uurtjes vanaf en slapen gemiddeld 5 uur per nacht.

Better Nights | De slaapcyclus 3

Foto: Playtech

5. Dromen (8 tot 25 minuten en circa 20 tot 25% van de totale slaap)

Grote hersenactiviteit en in tegenstelling tot de 1e slaapfase snelle oogbewegingen (REM, Rapid Eye Movement). De hersenen verwerken allerlei informatie en zijn actief bezig met dromen.

De spieren van de armen en de benen zijn totaal ontspannen. Ademhaling en hartslag zijn onregelmatig en uw bloeddruk stijgt. Het kan zijn dat u wakker wordt tijdens deze fase en vrijwel direct weer inslaapt. De slaapcyclus begint dan echter weer overnieuw, vandaar dat een kwalitatief goede slaap voor lichaam en geest erg belangrijk zijn. Als u continu minder slaapt, dan herstelt u onvoldoende lichamelijk en geestelijk en wordt men vermoeid en humeurig. Ook verminderen reactiesnelheid, kan men zich slechter concentreren en vermindert het geheugen. Na enige tijd wordt de weerstand lager en op den duur is er grote kans op infecties, stofwisselingsproblemen, diabetes, maag- en darmklachten, hart- en vaatziekten, geheugenverlies en depressies. Slaap daarom goed en slaap genoeg.

Toch liever alles nog eens rustig in een filmpje nakijken? Bekijk de 2 minuten durende Stages of Sleep. Kruip daarna heerlijk onder uw donzen dekbed en plof neer op uw donzen hoofdkussen. Welterusten!

Hopelijk heeft deze blog je meer informatie gegeven over je slaapcyclus. Wil je ook lezen over dekbedden, kussens en slaapkamers lees dan ook onze andere blogs.

Dit bericht is gepost in Wiki. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.betternights.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.8/10 gebaseerd op 20 reviews.