Een warme pyjama, een dikke deken, een warme kruik en dan nog uren lang wakker liggen vanwege de kou. Het grootste gedeelte van het jaar heb je behoefte aan warmte, aangezien de Nederlandse zomers niet echt lang zijn.

Uit ervaring weet je misschien wel hoe moeilijk het is om in slaap te vallen met koude voeten. Gelukkig hebben wij een paar tips voor onze lezers opgesteld. Na het lezen van de volgende tips, val jij in een mum van tijd weer met warme voeten in slaap!

Waarom krijg je koude voeten?

Koude voeten kunnen verschillende oorzaken hebben. Zoals al eerder genoemd te hebben, heeft het te maken met een verslechterde bloedsomloop. Wanneer de omgevingstemperatuur daalt, wordt je lichaamstemperatuur ook kouder.

Je bloedvaten trekken samen en op deze manier ontglipt er zo weinig mogelijk warmte. Bij sommige mensen is de samentrekking sterker, waardoor de doorbloeding van de voet vermindert wordt en je koude voeten krijgt.

Tegenwoordig zijn er steeds meer middelen om je voeten warm te houden, zie bijvoorbeeld de onderstaande elektrische voetenwarmers.

Vrouwen hebben meer last

Vrouwen hebben vaak meer last van koude voeten dan mannen. Dit komt doordat de vetverdeling bij vrouwen anders is ingedeeld dan bij mannen. Vrouwen hebben van nature meer vet en minder spiermassa.

Spiermassa produceert warmte. Mannen hebben het dus minder vaak koud. Naast de vetverdeling van een vrouw, spelen ook de hormonen een grote rol.

De geslachtshormonen (oestrogenen) beïnvloeden je lichaamstemperatuur. Door menstruatie, de puberteit, zwangerschap of stress veranderd je hormoonspiegel. Dit zorgt voor een verstoring in je bloedcirculatie waardoor er koude voeten ontstaan.

Better Nights | Hoe voorkom ik koude voeten in bed? 1

Foto: Esmeralda Edenberg Shutterstock

Tips tegen koude voeten

Koude voeten ontstaan dus door een verslechterde bloedcirculatie. Met behulp van de volgende 6 tips, houdt jij je voeten lekker warm.

1. Draag sokken

De meest voor de hand liggende tip is om gewoon simpelweg, sokken in bed te dragen. Men zegt dat het slecht is om sokken te dragen in bed. Je voeten zouden hierdoor ‘lui’ worden waardoor je lichaam minder werk heeft om jouw voeten op te warmen. Dit blijkt echter een fabeltje te zijn.

2. Activeer je bloedsomloop d.m.v koud en warm water

Door het gebruik van wisselbaden zorg je ervoor dat jouw koude voeten in no-time verleden tijd zijn! De wisselbaden zorgen er wederom voor dat je bloedsomloop gestimuleerd wordt. Voor een wisselbad houdt je je voeten 2 tot 3 minuten in een warm bad.

Het warme water zal ervoor zorgen dat je gehele lichaam wordt verwarmt. De bloeddruk zal gaan dalen. Houdt daarna 2 tot 3 seconde je voeten in  koud water. Je bloedvaten zullen zich vernauwen, dat als gevolg, je bloeddruk weer zal herstellen. Wissel dit proces een paar keer af en eindig met koud water.

Tip: Masseer je voeten. Dagelijks je voeten masseren is ook een perfecte manier om je doorbloeding te bevorderen. Gebruik wat sesamolie. De sesamolie legt een soort isolerend laagje op de huid, waardoor er minder warmte verloren gaat. Als je klaar bent, kun je het beste sokken aantrekken. Hierdoor blijven je voeten warm en voelen ze de volgende ochtend ook nog eens super zacht aan.

3. Zit niet met je benen over elkaar

Een favoriete zithouding van veel vrouwen. Je benen over elkaar heen kruisen. Door deze houding, hinder je de doorbloeding van je benen. Door de kruising van je benen worden je aderen beklemd.

Als dat vaker gebeurd wordt de wederkeer van de bloedsomloop afgesloten. Naast het hebben van koude voeten in bed kan dit op lange termijn spataderen veroorzaken.

zitten gekruiste benen koude voeten

4. Wist je dat…

  • Het dragen van te strakke schoenen en sokken je bloedsomloop verslechtert?
  • Het drinken van groene thee je bloedvaten versterkt, en daarmee ook je bloedsomloop?
  • Het eten van pepers je naast een pijnstillend gevoel ook nog eens een warm gevoelt geeft? Oh, en niet alleen in je keel ?

5. Slaap onder een dik dekbed

Nu het weer wat kouder wordt is het misschien verleidelijk om de verwarming in de slaapkamer wat hoger te zetten. Je kunt er echter beter voor zorgen dat je het onder de deken warm houdt.

Om je voeten op te kunnen warmen moet je lichaam ook op hoger temperatuur zijn. De winterdekbedden worden weer van de zolder af gehaald. In de hoop op een betere en warme nachtrust.

Lukt het je nog steeds niet om warmer te worden? BetterNights kan je daarmee helpen. De diverse typen dekbedden van Better Nights zorgen ervoor dat ook jij het tijdens de koude wintermaanden weer gemakkelijk, warm kunt krijgen.

-38%
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% Landdons
(8)
Vanaf: 449289
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
-25%
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% Ganzendons
(8)
Vanaf: 639479
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons90% Ganzendons
(2)
Vanaf: 419
Levertijd: 2 - 3 werkdagen
  • siezoen4-seizoenen dekbed
  • type dons100% Ganzendons
(1)
Vanaf: 999
Levertijd: 5 werkdagen

6. Warm je voeten op aan je partner

Een hele simpele maar ook een hele leuke tip. Je kunt natuurlijk altijd nog je voeten opwarmen door dicht tegen je partner aan te kruipen. Op deze manier krijg je het niet alleen ook lekker warm.

Het is ook nog eens super gezellig! Je weet nu welke maatregelen je kunt treffen zodat je nooit meer met koude voeten hoeft te slapen. Kies er eentje die het beste bij je past en slaap voortaan als een roos.

Extra tip: Gebruik een heerlijk warme kruik in bed.

Dit bericht is gepost in Wiki. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.betternights.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.7/10 gebaseerd op 23 reviews.