Wist u dat lichaamstemperatuur en kamertemperatuur een grote rol spelen bij het in slaap vallen en het in slaap blijven? Uw lichaamstemperatuur schommelt op natuurlijke wijze gedurende de dag en bereikt het hoogste punt in de late namiddag, voordat het begint af te koelen om uw lichaam voor te bereiden op de slaap.

Het behouden van een constant koele slaapkamertemperatuur is essentieel voor het vergemakkelijken van het natuurlijke afkoelingsproces van uw lichaam en het verzekeren van een ononderbroken nachtrust.

Slaaptemperatuur

De beste slaaptemperatuur

De beste slaaptemperatuur is tussen de 15 en 19 graden celsius voor volwassenen.

Voor baby’s en kleine kinderen is dit tussen de 18 en 21 graden celsius.

Het is belangrijk dat u de slaapkamertemperatuur goed op orde heeft. Een koelere temperatuur helpt je lichaam om een consistente temperatuur te behouden, waardoor nachtelijk zweten en gerelateerde slapeloosheid worden voorkomen.

Maar als het te koud is, moet uw lichaam meer energie verbruiken om u op te warmen, zodat u moeilijker in slaap kunt vallen.

Maar wanneer is het te warm of te koud? Deskundigen zijn het erover eens dat temperaturen boven 24 of onder 12 graden de kwaliteit van de slaap kunnen verstoren.

VoetenSlapen

Hoe vindt u uw perfecte slaaptemperatuur?

Hoe vindt u de perfecte slaaptemperatuur voor u? Pas uw temperatuur aan binnen het aanbevolen bereik om te zien wat het meest comfortabel vindt om te slapen.

Dingen die van invloed kunnen zijn op uw ideale slaaptemperatuur zijn onder andere:

  1. 1.Of u niet te warm slaapt: probeer een lagere temperatuur door middel van verwarming of airconditioning.
  2. 2.De temperatuur regulerende kwaliteiten van uw matras en beddengoed (TIP: Een donzen dekbed geeft de beste ventilatie)
  3. 3.Hoeveel kleding u draagt tijdens het slapen (er zijn veel voordelen aan naakt slapen)
Panda slapen

Waarom koele temperaturen het beste zijn om te slapen

Slapen op de aanbevolen koele temperatuur kan u helpen sneller in slaap te vallen, rustiger te slapen, bepaalde vormen van slapeloosheid te voorkomen en uw stofwisseling te verbeteren.

Koele temperaturen zorgen voor een betere kwaliteit REM en diepe slaap, die beide van cruciaal belang zijn voor een gezond functioneren overdag.

Tijdens de REM-slaap ervaart u dromen, terwijl uw hersenen geleerde dingen verwerken en herinneringen consolideren. In de diepe slaap herstelt en herstelt uw lichaam uw spieren en weefsel.

Het koeler houden van uw lichaam kan leiden tot meer tijd in diepe slaap, terwijl een te warme omgeving de tijd die u in diepe slaap doorbrengt juist kan verminderen en resulteert in minder slaap in het algemeen.

Om de temperatuur in uw slaapkamer gedurende de nacht constant te houden, volgt u deze tips:

  1. 1.Houd de ramen van uw slaapkamer ’s nachts gesloten, omdat de buitentemperatuur kan schommelen en de consistentie van de temperatuur in uw slaapkamer kan beïnvloeden.
  2. 2.Houd jaloezieën en gordijnen gesloten om het zonlicht en de bijbehorende warmte tegen te houden. Door uw slaapkamer zo donker mogelijk te houden, kunt u ook dieper slapen.
  3. 3.Overweeg om sokken in bed te dragen. Het warm houden van uw ledematen helpt uw bloedvaten te verwijden, zodat ze de warmte beter over uw lichaam kunnen verdelen.

Duisternis en koelte zijn twee van de belangrijkste factoren voor een goede nachtrust. Echter kunnen veel meer factoren een impact hebben op uw slaap, van de kleuren waarin u uw slaapkamer schildert tot de matras die u kiest.

Lees ook eens onze andere blogs om meer te weten te komen over een goede nachtrust.

Dit bericht is gepost in Wiki. Bookmark de link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De waardering van www.betternights.nl/ bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.7/10 gebaseerd op 23 reviews.